Català  |  Español  |  English
Institut Joan Ramis: Museu Virtual

IES Joan Ramis i Ramis de Maó Conselleria d'Innovació, Interior i Justícia - Govern de les Illes Balears

Instruments científics

• Núm. de registre: IJR-IC-044
  • Nom de l'objecte:
    Electòmetre de Peltier
  • Categoria:
    Electromagnetisme
  • Materials:
    Fusta, llautó i vidre
  • Mides:
    12-15-26 cm
  • Datació:
    Segle XIX
  • Estat de conservació:
  • Fabricant:

• Procedència:

• Distribuïdor:

• Lloc:

• Model:

• Núm. de sèrie:

• Descripció:
    Instrument del camp de la meteorologia que té com a objectiu mesurar el camp elèctric atmosfèric i permet comprovar que no sols posseeix electricitat l’atmosfera mentre hi ha tempesta, sinó en totes èpoques, unes vegades positiva i altres negativa. L’aparell consisteix en un cilindre de vidre, que protegeix el sistema de calibració, fixat a una base de fusta que té un surc especial. Una vareta metàl·lica que passa verticalment per un forat en la base superior, du en un extrem un globus de coure (no hi és) i en l’interior acaba en una espècie d’anell de coure que està fixat a una barra horitzontal que du als extrems dues petites esferes. Tot està connectat a un pivot punxegut que passa per l’anell. Un índex molt prim i lleuger mòbil de coure penja damunt el punt i es connecta a una agulla magnètica. L’instrument té dues escales dividides en quatre quadrants graduats de 0º a 90º : una està sobre una tira de paper, al nivell de l’índex i en la paret externa i l’altra està sobre un disc platejat en la base interna del cilindre. La petita barra i l’índex s’han de col·locar al llarg de la línea dels dos zeros, en la direcció del meridià magnètic. Funciona com una balança de torsió: Quan es carrega l’esfera de coure, l’índex en el contacte elèctric amb la barra fixa es mou un cert angle a causa de la repulsió electrostàtica, que depèn de la quantitat d’electricitat rebuda.
    Amb aquest instrument, a diferència dels ja existents, bastava elevar l’electròmetre molt poc, tan sols alguns decímetres, per detectar electricitat.
  • Ubicació:
    IES Joan Ramis i Ramis
  • Comentaris:
    Pertanyia a l'Escola de Nàutica (1855-69).
  • Data d’ingrés:
  • Forma d’ingrés: