Català  |  Español  |  English
Institut Joan Ramis: Museu Virtual

IES Joan Ramis i Ramis de Maó Conselleria d'Innovació, Interior i Justícia - Govern de les Illes Balears

Instruments científics

• Núm. de registre: IJR-IC-048
  • Nom de l'objecte:
    Tub de Crookes amb creu de Malta
  • Categoria:
    Electromagnetisme
  • Materials:
    Fusta, vidre
  • Mides:
    19-16-22,5 cm
  • Datació:

• Estat de conservació:

• Fabricant:

• Procedència:

• Distribuïdor:

• Lloc:

• Model:

• Núm. de sèrie:

• Descripció:
    Tub per a descàrrega de gasos (raigs catòdics).
    És un tub tancat pels dos extrems que té dos elèctrodes, el càtode, negatiu, a un extrem i l’ànode (positiu) en forma de creu de Malta. Fent el buit en l’interior i connectant els elèctrodes a un generador d’elevada diferència de potencial (rodet de Ruhmkorff), en el seu fons apareixia l’ombra de la creu, com si el càtode fos una font lluminosa i la radiació es propagava en línea recta. L’any 1879 aquests raigs estranys de naturalesa incerta es van dir raigs catòdics. Posteriorment, es va comprovar que eren electrons alliberats en el càtode a causa del xoc dels ions del gas residual a dins del tub i la llum era produïda pel gas residual.
    Aquests tubs van ser fonamentals per al descobriment de la unitat de càrrega elèctrica, dels raigs X i les pantalles de televisió.
  • Ubicació:
    IES Joan Ramis i Ramis