Català  |  Español  |  English
Institut Joan Ramis: Museu Virtual

IES Joan Ramis i Ramis de Maó Conselleria d'Innovació, Interior i Justícia - Govern de les Illes Balears

Instruments científics

• Núm. de registre: IJR-IC-004
  • Nom de l'objecte:
    Aparell de Weinhold
  • Categoria:
    Mecànica
  • Materials:
    Fusta, llautó
  • Mides:
    Base: 15-40 cm; Altura: 40 cm
  • Datació:
    Segle XIX
  • Estat de conservació:
  • Fabricant:

• Procedència:

• Distribuïdor:

• Lloc:

• Model:

• Núm. de sèrie:

• Descripció:
    Aparell que permet efectuar experiències molt simples per fer evident la força centrífuga i l’aixafament de la Terra.
    Aquest és concretament l’aparell de meridians, però a l’eix de la politja se li poden acoblar altres accessoris.
    Consisteix en una fusta on hi ha una roda amb una manovella relacionada mitjançant una corretja sense fi  amb una politja. A l’eix de la politja es subjecten  dos cercles metàl·lics flexibles que simulen un sistema de meridians. Quan s’imprimeix un moviment ràpid de rotació, el sistema de meridians "s’aixafa" semblant a un el·lipsoide, i és un reflex del que va succeir a la Terra quan encara no tenia l’estat sòlid. Per força centrifuga s’entén aquella força productora del moviment curvilini en un sistema no inercial i a causa de la qual la massa tendeix a allunyar-se de l’eix instantani de rotació. En mecànica es demostra que la força centrifuga és proporcional al quadrat de la velocitat de rotació. Sobre la Terra aquesta força és responsable de la disminució de l'acceleració de la gravetat quan ens movem d’un pol a l'equador al llarg d’un meridià.
  • Ubicació:
    IES Joan Ramis i Ramis
  • Comentaris:
    Pertanyia a l'Escola de Nàutica (1855-69).
    Davall té una etiqueta de paper: "n.6. Aparato de los meridianos"
  • Data d’ingrés:
  • Forma d’ingrés: